VISANS KONTINUUM
Om text, tal, ton och tolkning
Studier i Olle Adolphsons musik och framföranden
Visan befinner sig inte bara i ett historiskt kontinuum utan också
i ett kontinuum mellan tal och sång. Olle Adolphson är en av de
viktigaste företrädarna för den svenska visan under 1900-talet
i samma skikt som Evert Taube, Birger Sjöberg och Cornelis Vreeswijk.
Han har skapat en rad älskade visor som idag i det närmaste uppnått
stamsångstatus. I denna avhandling om Olle Adolphson undersöker
Frans Mossberg ord, ton och musik och de intrikata och komplexa nätverk
av relationer som kan gömma i något så alldagligt som den
populära visan. Olle Adolphsons noggrannhet och seriositet som visdiktare,
kompositör och textförfattare ger ett rikt och mångbottnat
material för denna musikvetenskapliga undersökning.
Författaren tar med läsaren på en resa från övergripande
beskrivningar till mikroskopiska observationer av den ljudande musiken. I
en biografisk översikt ges en bild av Olle Adolphsons artistiska persona,
karriär och produktion i ljuset av hans egna utsagor genom åren
framvaskade ur intervjuer, press-, radio- och TV-arkiv. Därefter följer
analyser av ordens musik, den inneboende musiken i texten. "Många
som gett sig i kast med att tonsätta dikter har inte insett att dikterna
redan är tonsatta i sig, i orden." har Olle Adolphson sagt. Detta
har Frans Mossberg tagit fasta på och undersökt i detalj i den
andra sektionen av avhandlingen. De klangliga relationerna mellan text och
musik vävs därefter in i studier av vad musiken kan berätta
om, och hur ord och musik samspelar i Olle Adolphsons musik. Slutligen riktas
perspektivet med hjälp av dagens teknologiska verktyg mot den klingande
musiken där studier av röst och sångsätt tar med läsaren
in i forskarens verkstad. Avhandlingen syftar både till att fylla gapet
efter en fristående biografisk publikation och en musikvetenskaplig
studie över artisten Olle Adolphson och till att föreslå vägar
till ett närmande till de svårgripbara relationerna mellan ord
och musik.