En liten presentation
MMMM.....
Mycket av det som jag intresserar mig särskilt för i tillvaron börjar med M.... Musik, Måleri, Människa, Medvetande, Meditatiion, Musikforskning...
Musiken ligger i epicentrum
Musik
Jag lever, lyssnar, skapar, spelar och tänker musik dagligen. Min kärlek
till musik har lett till ett intresse för musikvetenskap som gör
att jag ofta läser och skriver om musik av olika slag. Jag lyssnar
gärna och mycket på folkmusik och konstmusik från olika
delar av världen. Som lyssnare är jag allätare men finsmakare.
Det finns mycket som är berikande inom de flesta genrer. Allt har sina
egna förutsättningar dock. Musikaliska favoriträtter varierar
efter tid och humör, men exempel på sådant som återkommande
dyker upp på min egen skivspelare är t.ex. indisk , arabisk,
zigensk och afrikansk musik, Dylan, The Band, Tim Buckley, Nick Drake, Palestrina,
Bach, Mozart och Vaughan Williams.
Den musik jag själv gör ligger för det mesta nånstanns
mellan visa och rockmusik. Med förkärlek för den stålsträngade
akustiska gitarrens klangvärld tycker jag om att bygga låtar
som rör sig i ett pendelspel mellan blues, anglo/amerikansk folkrock
och svensk visa. Min musikaliska fosterjord ligger hos amerikansk och brittisk
folkrock, blues, svensk visa, orientalisk musik och rock i en salig blandning.
Jag har spelat ute i olika sammanhang sedan sjuttiotalets mitt och är
fortfarande fascinerad av mötet med en livepublik även om jag
idag oftast föredrar det musikaliska sökandet i studions ljudlandskap.
Sånger som sätter texten och låten i sig själv i centrum
väcker mitt intresse. Jag har börjat som autodidakt men har ansträngt
mig för att behärska noteringens olika sidor och hur de strukturerar
musikaliskt innehåll och tänkande, och försöker i mitt
eget spel finna en samverkan mellan intellekt, intuition och struktur. En
resa som dagligen ger nya upptäckter och lärdomar.
Mitt musicerande har flera ansikten:
Ljud och klangmässigt:
· Sång med akustisk gitarr som stöd och motpart.
· Digitalt hopsnickrade arrangemang av mina låtar och ljudkompositioner
i studio.
· Orientaliskt präglade improvisationer
Materialmässigt:
· Egna låtar
· Visor ur svensk vistradition
· Bellman / Taube / Dan Andersson m.fl.
· Angloamerikanska ' contemporary folk roots' sånger som Dylan,
blues och liknande.
· Irländska folksånger
Redan i tonåren började jag spela gitarr, imponerad som jag
var av min storebror som jag tyckte lät som hela Kingston Trio alldeles
själv. När han insåg att jag inte ämnade lägga
av med musik gjorde han det i stället och valde klokare banor i livet.
Jag började fingra mer och mer på gitarren och insåg snabbt
glädjen i att själv häva upp min röst till familjens
stora förtret. I den mest häpnadsväckande slalomåkning
mellan intervall tog jag mig snart igenom hela Mr. Tambourine man och befann
mig snart vara ensam hemma.
När jag nu vare sig var speciellt framstående i fotboll eller
mopedmekande förstod jag att det inom musikens värld fanns möjligheter
för mig att både uttrycka mig och hitta någon form av självkänsla.
Detta ledde mig in på den vingliga och slingriga väg jag med
tiden kom att beträda.
Jag har idag en samling på drygt hundratalet låtar med både egen text och musik som någorlunda överlevt tidens gallring. Samtliga dessa är idag inspelade och kommer att finnas tillgängliga på ett antal fullmatade CD-skivor för den som är intresserad. I anslutning till inspelningarna har jag skrivit ut låtar på noter och ett pågående projekt är att sammanställa samtliga låtar i en diger notsamling. Inspelningar och noter kommer med tiden att arkiveras i svenska musikarkiv så att alltid någon stackars tvångsanställd arkivarie kommer att kunna plågas i framtiden, eller åtminstone hotas med detta i den mån vederbörande förefaller hemfallen åt lättja eller liknande.
Musikforskning
Det har blivit så att jag under senare år alltmer kommit att nästla
in mig allt djupare i musikforskningens snårskogar. Jag befinner mig
idag i avklingandet efter en forskarutbildning i musikvetenskap vid Lunds
universitet, där jag disputerade på en avhandling om visdiktaren
och kompositören Olle Adolphson Visans Kontinuum Ord, röst och
musik, studier i Olle Adolphsons musik och framförandekonst (Lund
2002). Inte oväntat har visan hamnat i centrum för det forskningsarbete
jag har ägnat mig åt i min avhandling. Den handlar om relationer
mellan ord och ton och framförande. Ett område som är både
svårfångat och komplext. Mina undersökningar appliceras på
den svenska "litterära" visan och fokuseras i synnerhet på
Olle Adolphsons insatser och inbegriper musikfonetisk forskning, röstforskning
och innehåller även en biografiskt upplagd presentation av Olle
Adolphson, hans produktion och artistiska persona. Avhandling och forskning
kan du läsa mer om du klickar på länken Musikforskning
till vänster.
Måleri
Sedan en lång tid tillbaka har jag målat bilder, ställt ut
och delvis också levt på mitt måleri. Jag utbildade mig
på Gerlesborgsskolan i Stockholm på 1970-talet. Där jag hade
lärare som Arne Isaksson, Olle Kåks och Olle Ängqvist m.fl.
Under 1980-talet började jag att intressera mig alltmer för akvarellmåleriet,
inte minst stimulerad av engelsk traditionell akvarellkonst och landskapsmåleri.
Akvarellmåleriet blev en bestående kontakt och jag är fortfarande
förtjust i den finkänslighet som det ger möjligheter till.
Annars har impressionismen spelat en stor roll med sitt ljusspel och sina
hyllningar till liv och ögonblick. Likaså Bonnard. Kanske är
det en existensiell längtan efter ljuset som lockar. Jag kan även
fascineras av non-figurativt måleri och träder ibland i på
dess marker, även om jag inte upplever att det är detta som ger
mig mest, såsom jag själv är disponerad som målare.
I spelet mellan vad ögat ser och penselns rörelse
finns en spänning som alltid ger nya impulser till målandet.
Nutida modernistisk konst, i allt vad detta nu innebär, med dess befästningar
i det officiella konstlivet, tycks dock ha tendensen att se ner på allt
föreställande måleri och tillerkänna detta lägre
status, speciellt naturmåleri och särskilt om detta kan associeras
till något som liknar mer idylliserande pastoraler. Det gör vägen
svår och otacksam för den målare som oupphörligen fascineras
av spelet mellan iakttagelse, hand och duk/papper. Detta spel erbjuder dock
riklig näring åt själen för målaren, näring
som kan vara mer värdefull än att vara comme´il faut.
Min hemstudio
Min hemstudio är mig kär, och inte sällan sitter jag där och filar på min musik och mina låtar. Jag spelar idag huvudsakligen in på hårddisk, även om inspelningar på ADAT också förekommer. Gitarrer: Martin D 35, Hine (brittisk handbyggd -77 akustisk Jumbo-modell), Daion - the 68, Epiphone/Gibson Bluesmaster, Fender Stratocaster. Ibanez halvakustisk kanonjazzburk gjord i Kina!, Synthar: Roland JV 1080, D20, Korg M3r, KawaiK1, Mixrar och effekter och Neuman-mikrofoner. Indisk sitar, santoor och tablas.
Människa och medvetande
Fascination, undran och intresse för människans
medvetande, sinne och själ har lett mig in på meditation av olika
slag. Sedan min tidiga ungdom har jag vid sidan av mitt intresse för
musik och måleri varit uppmärksam på existensiella livsfrågor
runt religion och psykologi. Kanske bottnar detta i en problembakgrund med
identitietsproblem och bristande självförtroende där man försöker
tvinna ut sina egna knutar, som fått mig vända inåt i kompensation
för bristande förmåga att hävda mig i den krävande
konkurrensen i den yttre världens hierarkier. Men intet ont utan att
det för något gott med sig. Kompensation är inte hela bilden
utan där finns också erfarenhet och en inre dragningskraft som
driver en människa i en viss riktning.
En del störs av en sådan läggning, vilket lätt leder
till att man talar tyst om dessa dimensioner. Det är något som
kräver lyhördhet från alla parter om kommunikation skall äga
rum, om den ens är nödvändig. I många fall är osagt
bäst, men risken är dock att man bara ser och visar halva människan
om man inte står för ens inre intressen..
Tankar Tar Tid .....